Detail

Zimní pneu ... povinností ?!

Zimní pneu ... povinností ?!

S blížící se zimou řeší pravidelně všichni řidiči otázku povinnosti zimních pneumatik. Někdo se řídí zákonem nebo přezouvá s klesajícími teplotami. Otrlejší řidiči čekají na první námrazy či dokonce sníh i za cenu přeplněných pneuservisů.

 Od roku 2011 jsou řidiči povinni použít zimní pneumatiky v období od 1.11. do 31.3.. Tento zákon má však svá specifika a je dobré se podívat blíže na jeho výklad. 


  Co nařizuje legislativa

 Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky:

 v období od 1. listopadu do 31. března, pokud:

  • se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, 
  • nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Tato formulace znamená, že řidič, který se chystá vyjet v tomto období autem, je povinen mít na autě zimní pneumatiky, pokud sníh či led na silnici již je a nebo by dle předpovědi mohl být.

Zákonodárci pamatovali na výkyvy počasí, kvůli kterým by mohlo být nařízení kontraproduktivní. V případě teplého podzimu není potřeba mít zimní pneumatiky hned 1. listopadu, stejně tak nemusí řidiči vydržet s vozem na zimním obutí, pokud je již v březnu příjemně. Samozřejmě však záleží na uvážení každého, protože aprílové počasí může přinést mráz a sníh i v dubnu.

Na některých silnicích je možné se setkat se značkou přikazující použití zimní výbavy. Na těchto místech platí její použití bez výjimky, tedy bez ohledu na aktuální počasí či jiné podmínky, a je nutné v období od 1. listopadu do 30. dubna na těchto úsecích mít na voze zimní pneumatiky.

Povinnost použití zimních pneumatik v zahraničí

Pokud se rozhodnete vycestovat do zahraničí, je určitě dobré si předem zjistit, jaká je předepsaná povinná zimní výbava v cílové krajině a i v zemích, kterými budeme projíždět. V některých státech jsou zimní pneumatiky pouze doporučené, v jiných ale povinné.

Například v Rakousku a Německu jsou zimní pneumatiky povinné podle povětrnostních a klimatických podmínek, ale v Polsku je jejich použití pouze doporučené. 

Má přezouvání na zimní pneumatiky význam?    ... určitě ano!

Zimní pneumatiky se používají, jakmile teploty klesnou pod +7°C. Při těchto a nižších teplotách Vám pouze zimní směs a dezén zimní pneumatiky zajistí potřebnou přilnavost k vozovce.

  • Zimní dezén je hrubší a výrobci používají odlišné systémy lamel a bloků, které umožňují perfektní styk pneumatiky s vozovkou. Použitá směs je měkčí, obsahuje siliky (modifikovaný oxid křemičitý), které zvyšují adhezi, a zároveň přispívají k nižšímu opotřebení. Někteří výrobci používají do směsí i přírodní oleje (např. Michelin, Goodyear). Vhodná směs zajišťuje krátkou brzdnou dráhu. Zimní pneumatika si musí poradit především s proměnlivějšími a náročnějšími podmínkami. Na silnici se tvoří námraza, náledí, hromadí se vrstva sněhu, ve městech se sníh prakticky ihned rozjezdí na břečku.


  • Letní pneumatika je oproti té zimní tvrdší a dezén je uzpůsoben rychlému odvodu vody, protože největšími letními nástrahami je rozpálená silnice a vozovka pokrytá vrstvou vody. Směs použitá u letních pneu však s klesajícími teplotami tuhne, čímž dochází k prodloužení brzdné dráhy a pneumatika celkově není na vozovce stabilní. To je hlavní důvod, proč jsou letní pneumatiky v zimě nevhodné. 




Zimní pneumatiky a pravidlo „pravidlo 4“

Při používání zimních pneumatik je vhodné dodržovat tzv. „pravidlo 4“:

  • Hloubka dezénu u zimních pneumatik musí být minimálně 4 mm.
  • Na obou nápravách musí být obuty zimní pneumatiky, tedy přezouvám vždy všechna 4 kola na zimní pneu. V žádném případě nelze kombinovat zimní dezén s letním.
  • Pneumatiky provozuji na vozidle maximálně 4 roky.

Pokud se řidič chystá znovu použít uskladněné zimní pneumatiky, měl by zkontrolovat hloubku dezénu a vizuální poškození jako deformace, trhliny a boule.

Při nákupu nových pneumatik je dobré zvážit četnost užívání, přibližný kilometrový nájezd a prostředí kde se řidič nejčastěji pohybuje. Podle těchto hledisek je ideální vybírá novou pneumatiku. 


Celoroční pneumatiky

Řidiči, kteří v zimě jezdí méně, se často ptají, zda jsou celoroční pneumatiky vhodnou alternativou. V první řadě je nutné si uvědomit, že celoroční pneumatika je kompromisem mezi letní a zimní pneumatikou. Celoroční pneumatika nebude mít stejný záběr a přilnavost na sněhu či námraze jako zimní pneumatika. Pro použití celoročních pneumatik je nutné, aby měly označení M+S, což znamená Mud and Snow (Bláto a Sníh). Většina celoročních pneumatik toto označení má, ovšem je vhodné se o tom vždy přesvědčit. Stejně jako u zimních pneumatik zde platí pravidlo minimálního dezénu 4 mm.

Zdroj: pneumatiky.cz